سونی اکسپریا X ٬ بازگشت گودزیلا

sony_xperia_xa_front_back_black

سونی اکسپریا X جانشین مستقیمی برای اکسپریا Z5 نیست٬ این وظیفه ایست که بر دوش اکسپریا X Performance گذاشته شده است. این گوشی طلایه دار زبان جدید طراحی سونی است. اکسپریا X اغلب قابلیت های سخت افزاری پرچم دار سونی٬ اکسپریا Z5 را به ارث برده است.

اکسپریا X در یک نگاه:

  • طراحی ظاهری: بدنه ی فلزی٬ شیشه ی کناری منحنی نسل ۲/۵D
  • صفحه ی نمایش: صفحه ی نمایش ۵ اینچی با تکنولوژی Triluminos سونی٬ رزولیشن ۱۰۸۰p با دقت تصویری ۴۴۱ppi
  •  دوربین: دوربین ۲۳ مگاپیکسلی با رزولیشن ۱۰۸۰p ٬ سنسور ۱/۲٫۳ اینچی٬ دیافراگم ۲ ٬ اتوفوکوس هیبریدی پیشگو (Predictive) ٬ دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی
  • پردازنده و رم: اسنپدراگون ۶۵۰ ٬ ۳GB رم
  • فضای ذخیره سازی: ۳۲GB ٬ قابل افزایش با مموری microSD
  •  سیستم عامل: اندروید ۶ نسخه ی مارشمالو
  • باطری: ۲۶۲۰ میلی آمپر
  •  سیستم صدایی: اسپیکرهای استریو٬ صدای با کیفیت Hi-Res ٬ تکنولوژی DSEE و LDAC (تکنولوژی LDAC اجازه ی انتقال داده مفید به میزان سه برابر استانداردهای نرمال را می دهد و تکنولوژی DSEE راهکاری برای ارائه ی صدا با کیفیت بالا و حجم کم است. تکنولوژی که سونی از آن به فرمتی ما بین فرمت Mp3 و فزمت های فوق العاده WAV و FLAC  یاد می کند)

 

LDAC

تکنولوژی LDAC با سرعت ۹۹۰kbps در مقابل تکنولوژی SBC با سرعت ۳۲۸kbps در بستر Bluetooth

DSSE

بزرگنمایی از منبع صوتی در تکنولوژی DSEE  باعث تجربه ی کیفیت بالاتر صدا در مقایسه با فرمت MP3 نرمال

اکسپریا X بهترین ویژگیهای دوربین خود را از برادر بزرگترش به ارث برده است: دوربین ۲۳  مگاپیکسلی٬ سیستم اتو فوکوس پیشرفته و عدد  f/2.0 برای دیافراگم. چیزی که نبود آن احساس می شود عدم قابلیت تصویربرداری با رزولیشن  ۴K  است. نکته ای که متاسفانه حتی آن را نمی توان در مشخصات فنی اکسپریا  X Performance  مشاهده کرد.

دوربین اکسپریا X عکس هایی با رزولیشن ۵۵۲۰  در ۴۱۴۰ با نسبت تصویر  ۴:۳  ارائه می دهد. لنز این دوربین دیدی برابر با لنز ۲۴mm  در سیستم فیلم  ۳۵mm  ارائه می دهد. تمامی مشخصات یاد شده بسیار مشابه مشخصات اکسپریا Z5 و برادرانش است. این منطقی به نظر می رسد که سونی تجربه ی موفق دوربین های گوشی های هوشمند پیشین خود را تکرار کرده و آن را بهبود بخشیده است. شیوه ی سونی در بکارگیری سنسورها در نسل های گوشی هوشمند متفاوت است. آنها سنسور  ۲۰٫۷  مگاپیکسلی خود را در چهار نسل از گوشی های هوشمند خود در طول دو و نیم سال  (از اکسپریا  Z1 تا اکسپریا  +Z3 ) به طرز مشابهی استفاده کردند.

Screen Shot 2016-04-19 at 9.30.37 PM

نمونه عکس گرفته شده با اکسپریا X – برای دیدین در اندازه واقعی روی عکس کلیک کنید

خود شرکت سونی دوربین  اکسپریا X را با دوربین اکسپریا Z1 مقایسه کرده تا به نازک تر شدن ماژول دوربین این گوشی در مقایسه با مدل پیشین٬ اکسپریا Z1 ٬ در عین در بر داشتن ۶  قطعه ی اوپتیکی تاکید کند. با ارتفاع ۵٫۶۲ میلیمتری٬ اسمبل کردن چنین دوربینی با سنسور  ۱/۲٫۳  اینچی یک شاهکار مهندسی محسوب می شود.

Camera module

کوچکتر شدن ارتفاع دوربین اکسپریا با حفظ سایز سنسور

 سیستم هیبریدی اتوفوکوس این دوربین نیز عملکرد بسیار مطلوبی دارد. سیستم معرفی شده در اکسپریا Z5 ٬ حال به تکاملی جدید رسیده و می تواند فوکوس تصویر را بر اساس کنتراست و محیط به صورت هیبریدی پیشگویی کند. وظیفه ی این سیستم در عکاسی از سوژه های متحرک٬ شناسایی سوژه و پیش بینی حرکت آن در ابتدا و سپس فوکوس صحیح در زمان بسیار کوتاه فشار دادن دکمه ی شاتر و زمانی که دوربین صحنه را ثبت می کند٬ می باشد. زمانی که از آن به عنوان شاتر لگ (Shutter lag) نیز یاد می شود. تکنولوژی یاد شده در عکاسی از کودکان٬ وسایل نقلیه و حیوانات عملکرد بهتری دارد. اگرچه استفاده از این تکنولوژی نیازمند کمی دقت در عکاسی با این گوشی هوشمند است.

Screen Shot 2016-04-19 at 9.23.26 PM

نمونه عکس گرفته شده با اکسپریا X – برای دیدین در اندازه واقعی روی عکس کلیک کنید

نکته ی خیره کننده در استفاده از دوربین در این گوشی سرعت اجرای اپلیکشن عکاسی و اجرای سریع آن با استفاده از دکمه ی شاتر دو مرحله ای آن است. سونی ادعا می کند سرعت اجرا ی عکاسی از زمان استندبای کمتر از ۰٫۶ ثانیه است.

نکته ی مبهم نبود رزولیشن ۴k در تنظیمات این گوشی است. نکته ای که علی رغم وجود پردازنده ی اسنپ دراگون ۶۵۰  که قابلیت پردازش چنین رزولیشنی را داراست٬ در این گوشی عجیب به نظر می رسد. دلیل بسنده کردن مدیران سونی به رزولیشن ۲k را می توان عمر باطری٬ دمای گوشی هنگام تصویربرداری با این رزولیشن تصویری یا رزرو کردن آن برای پرچم دار اصلی خود دانست.

Screen Shot 2016-04-19 at 8.51.56 PM

نمونه عکس گرفته شده با اکسپریا X – برای دیدین در اندازه واقعی روی عکس کلیک کنید

دوربین سلفی این گوشی هوشمند از رزولیشن ۵ مگاپیکسل در سری Z ٬ به ۱۳ مگاپیکسل در سری X رسیده است. سنسور بزرگ ۱/۳ اینچی برای این دوربین سلفی در مقایسه با سنسور ۱/۴ اینچ و  ۱/۵ اینچی دیگر گوشی های هوشمند بسیار قابل توجه است. دوربین سلفی این گوشی هوشمند نیز دارای اوتوفوکوس و دریچه ی دیافراگم با عدد f/2.0 است.

این گوشی در دوربین سلفی خود از وجود فلش بهره نمی برد. سونی سری M و C را به صورت حرفه ای برای طرفداران سلفی در نظر گرفته است. تاکید سونی بر عکاسی در نور کم به صورت تمیزتر و نویز پایین تر با کاهش اندک مقدار رزولیشن و افزودن به قدرت نورگیری پیکسل ها در این گوشی هوشمند می باشد.

در اتاقی تاریک با نور کم مقایسه ی اکسپریا X ٬ آیفون ۶s و هواوی P9 نشانگر نورگیری بیشتر اکسپریا X و حفظ جزئیات بالاتر نسبت به رقبا مشهود است.

Selfie Camera test

نورگیری دوربین سلفی اکسپریا X در مقایسه با آیفون ۶s و هواوی P9

تصویربرداری با اکسپریا X  جیز جدیدی برای ارائه ندارد و بسیار مشابه سری Z است. نکته ی اینکه دوربین اکسپریا X از تکنولوژی استبلایزر الکترونیکی (EIS) بهره می برد. بیت ریت ویدئو های ضبط شده توسط این گوشی هوشمند ۱۸Mbps است و صدا با میانگین ۱۵۰Kbps به صورت استریو رکورد می شود. سیستم اتوفوکوس اکسپریا X از سرعت و دقت بالایی برخوردار است اگرچه سامسونگ S7  در این زمینه سرعت بالاتری دارد.

لینک دانلود ویدیو نمونه

اکسپریا X گوشی بسیار امیدوار کننده ای است و در نقطه ی بالای رتبه بندی گوشی های میان رده جای می گیرد. اکسپریا X سخت افزاری شبیه به پرچم داران دارد و اگر رکورد ویدئو ۴k برای شما مهم نیست٬ این اسمارت فون پاسخگوی تمام نیاز های شما خواهد بود.

منابع: GSMarena.com / Google.com

حسام خامنه زاده مدیریت استودیو انار را برعهده دارد. عکاسی را حرفه ای دنبال می کند و عکاس استودیو انار است. او کارگردانی چند فیلم کوتاه را نیز در کارنامه ی هنری خود داراست. علاقه ی او به تکنولوژی و گجت های هوشمند او را پیگیر اخبار این حوزه نموده است. کریستوفر نولان، ران هاوارد و سیدنی لومت٬ محبوب ترین کارگردانان او هستند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *